lauantai 16. maaliskuuta 2019

Mikä on Groan Zone?

To groan= huokailla, urista, vaikeroida, voihkia, nurista, äheltää, ähistä, voihkaista, valittaa, ähkiä, ähkäistä, huutaa

Groan Zone= hämmennyksen, huokailun, ähellyksen ja turhautumisen vyöhyke



Palvelumuotoilun ja fasilitoinnin termistössä Groan Zone tarkoittaa ryhmäprosessin vaihetta, jota on edeltänyt ennakkoluuloton ideointi (divergenssi). Ideoita on valtavasti ja kaikki tuntuu vähän kaoottiselta ja epäselvältä. Erilaiset näkökulmat törmäilevät, kunnes saadaan  huokailun ja vaikerruksen jälkeen synnytettyä yhteinen ymmärrys (konvergenssi).


Aiheeseen liittyvä kuva


Tämä blogitekstini liittyykin aloittamaani Palvelumuotoilun ja liiketoimminnan kehittämisen verkkokurssiin (TAMK).

Ensimmäisenä tehtävänä oli valita teema, ideoida estottomasti teeman ympärillä, pohtia omia ennakkoluuloja, asenteita ja odotuksia ja lopuksi koostaa omia oivalluksia blogin, vlogin kollaasin tai vastaavan muodossa.





Näin syntyi Groan Zone - oma hämmennyksen, huokailun, ähellyksen ja turhautumisen vyöhykkeeni, jossa voin vapaasti painia palvelumuotoiluverkkokurssin tuomien haasteiden kanssa.

Omalta mukavuusalueelta poistuminen tuolle hämmennyksen ja turhautumisen vyöhykkeelle tuntuu epämukavalta. Miksi kukaan tekisi sellaista vapaaehtoisesti? Halu oppia ja kehittyä ja toisaalta jakaa osaamistaan ja kehittää ovat minun suurimpia motivaattoreitani. Ja niinhän sitä sanotaan, että oppimista voi tapahtuva vasta, kun on valmis poistumaan tutulta ja turvalliselta mukavuusalueeltaan ja haastamaan omia tapojaan ja ajattelumallejaan. Alla oleva kuva (napattu Caring Culture -blogista)
selittää tätä oppimisprosessia hyvin:







Valmistelen työpaikallani työympäristön kehityshanketta. Tarkoituksena on kehittää työtiloja vastaamaan paremmin henkilöstön tarpeita. Lähtöoletuksena on, että erilaiset roolit, persoonat ja tarpeet huomioonottamalla parannamme henkilökunnan viihtyvyyttä toimistolla, lisäämme työhyvinvointia ja työn tehokkuutta. Tästä kaikesta hyötyy myös työnantaja, jos oletetaan, että työympäristön parannukset vaikuttavat esimerkiksi sairauspoissaolojen vähentymisenä, työn tehokkuuden ja laadun parantumisena ja sitä kautta kasvaneena asiakastyytyväisyytenä. Sillä, että tilat saataisiin tehokkaammin hyötykäyttöön, saataisi todennäköisesti aikaan myös kustannussäästöjä.

Kehityshankkeen vaikuttavuuden mittaamisen haasteena on, että työympäristön muutosten vaikuttavuutta voi olla vaikea mitata. Helpoimmin voi mitata tilojen käytön tehokkuutta, esimerkiksi neuvotteluhuoneiden käyttöastetta tai työpisteiden käyttöastetta vaikkapa sensoreiden avulla. Tilojen käytön tehostaminen ei kuitenkaan ole tämän kehityshankkeen tavoite vaan mahdollinen sivutuote. Työn sujuvuuden ja tehokkuuden kannalta paljon oleellisempaa on se, että tilat ovat tarkoituksenmukaiset ja joustavat, eli mahdollistavat työn tekemisen parhaalla mahdollisella tavalla.

Työympäristö vaikuttaa toki muuhunkin, kuin työn tekemisen tehokkuuteen. Työympäristö voi vaikuttaa negatiivisesti tai positiivisesti työhyvinvointiin, viihtyvyyteen ja ylipäätään työntekijäkokemukseen, eli siihen minkälaisena työntekijä työpaikkansa kokee. Kokemuksen subjektiivisuus asettaakin omat haasteensa työympäristön kehittämiselle ja sen vaikuttavuuden mittaamiselle.

Vaikuttavuuteen liittyy myös viestintä ja pääasiallisen asiakkaan, eli tässä tapauksessa henkilökunnan osallistaminen ja muutoksesta viestiminen.

Olen kuitenkin optimisti. Ihmiset voivat olla kiireisiä, lyhytnäköisiä, ajattelemattomia, tapoihinsa kangistuneita ja joskus jopa välinpitämättömiä, mutta useimmiten kuitenkin hyväntahtoisia ja avuliaita.

Olen utelias innostuja, keskustelija ja pohdiskelija. Tarvitsen tiimin tukea, sillä työparin tai tiimin kanssa asioita pallotellessa ajatus kirkastuu ja tavoitteet selkiytyvät. Saamme toisistamme myös energiaa asioiden eteenpäin viemiseksi. Olen onnekas, että minulla on tässä projektissa kaksi mahtavaa kollegaa, joiden kanssa yhteistyö on hauskaa, antoisaa ja tehokasta.



Vaikka epävarmuustekijöitä on paljon, pohjavire on luottavainen. Uskon, että yhdessä löydämme parhaat keinot työympäristöämme kehittämiseen niin, että siitä hyötyy niin yritys, asiakkaat kuin henkilökunta. Gofore on täynnä älykkäitä, itseohjautuvia ja muutoskykyisiä ihmisiä. Kun saamme heidät mukaan tekemään muutosta yhdessä, siitä ei voi seurata kuin hyvää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiakasymmärrystä ja palvelupolkua

Palvelumuotoilikurssini on edennyt kolmannen tehtävän työstämiseen. Tehtävänä on tällä kertaa luoda projektini asiakkaasta profiili. Useimmi...