sunnuntai 7. huhtikuuta 2019

Asiakasymmärrystä ja palvelupolkua

Palvelumuotoilikurssini on edennyt kolmannen tehtävän työstämiseen. Tehtävänä on tällä kertaa luoda projektini asiakkaasta profiili. Useimmiten palvelumuotoiluprojekteissa asiakasprofiileita luodaan useampi, kun hahmotetaan, ketkä tämä palvelun asiakkaat ovat. Tässä tehtävässä valitiin kuitenkin vain yksi.

Asiakasprofiili

Käytin oman projektini asiakasprofiilin luomiseen empatiakarttaa. Aineistoa profiilin kehittämiseen sain tekemästämme työympäristökyselystä. Työympäristökyselyyn vastanneista 116 työntekijästä 40 ilmoitti roolikseen ohjelmistosuunnittelijan/kehittäjän,  Yrityksemme työntekijöistä yli puolet ovat ohejelmistokehittäjiä,  ja -suunnittelijoita, järjestelmäasiantuntijoita tai teknisiä projektipäällikköjä. Heistä suurin osa työskentelee erilaisissa asiakasprojekteissa asiantuntijatehtävissä.  Olikin helppo näiden taustatietojen valossa valita projektini tärkeimmäksi asiakasprofiiliksi  ohjelmistosuunnittelija Kajo Koodari, joka siis edustaa hyvin yhtä yrityksemme tyypillistä työntekijärooleista.

Kajo Koodari, ohjelmistosuunnittelija


Kajo on 34 vuotias ja työskennellyt nykyiselle työnantajalleen reilun vuoden. Hän on mukana 12 hengen tiimissä, joka suunnittelee julkisen puolen asiakkaalle uutta verkkopalvelua. Kajo on pääsääntöisesti tyytyväinen nykyiseen työpaikkaansa. Jotain ongelmiakin kuitenkin on: Kajo on introvertti,  mutta olosuhteiden pakosta työskentelee noin 20 hengen avotilassa, jossa on välillä vaikea vetäytyä omaan rauhaan. Tiimityöskentely on kyllä antoisaa, mutta myös kuluttavaa ja siksi Kajo tarvitsisi rauhallisia palautumispaikkoja myös työpäivän aikana. Pienet neuvotteluhuoneet ovat kuitenkin usein varattuja. Kajo käyttää kyllä vastamelukuulokkeita halutessaan keskittyä koodaamiseen, mutta ohikulkevat ihmiset ja muu visuaalinen häirö välillä haittaavat keskittymistä.

Hyvän flown löytäminen toimistolla onkin usein haastavaa ja siksi Kajo jää välillä kotiin etätöihin. Kotoa käsin työskentelyyn on tulossa kuitenkin taukoa, koska Kajon ja hänen puolisonsa ensimmäinen lapsi syntyy pian. Koska nykyinen koti on pieni, ei etätyöskentely pienen lapsen kotona ollessa tule luultavasti onnistumaan. Koodaaminen kotoa käsin on haastavaa toisaalta myös siksi, että kotona Kajolla ei ole yhtä hyviä työvälineitä käytettävissään, kuin toimistolla.

Kajo haaveileekin perheineen omakotitalon hankkimisesta lähitulevaisuudessa. Koti ei kuitenkaan saa olla liian kaukana työpaikasta, jotta matkan voi edelleen taittaa polkupyörällä. Uudessa kodissa voisi olla myös hyvin varusteltu työhuone etätyöpäiviä varten. Ja tietysti autotalli, jossa Kajo ei tosin säilyttäisi autoa, vaan  polkupyöriään, aktiivinen pyöräilyharrastaja kun on.
Talon kellarista voisi löytyä vielä pieni pelihuone, jossa Kajo voisi uppoutua toiseen harrastukseensa, videopelaamiseen.

Tulevaisuuden suhteen Kajo on sekä pelokas että toiveikas. Ilmastonmuutos ja sen mukanaan tuomat epävarmuustekijät pelottavat. Kajo haluaisikin päästä oikeasti vaikuttamaan hiilineutraalin tulevaisuuden kehittämiseen. Kajo kokee, että työn merkityksellisyys ja vaikuttavuus on jopa tärkeämpää, kuin työstä saatava korvaus ja mahdollinen status. Työnantajan arvomaailman on kohdattava omien arvojen kanssa. Nykyisellä työnantajalla on arvot kohdallaan, työkulttuuri on rento ja organisaatio on matalahierarkinen. Tämä sopii Kajon maailmaan enemmän kuin hyvin. Yrityksen vauhdikas kasvu ja sen tuomat haasteet kuitenkin välillä hirvittävät. 

Ehkä lähitulevaisuudessa Kajo voisi kuvitella vaihtavansa johonkin pieneen ja visionääriseen start up yritykseen, jossa todella pääsisi kehittymään ja näyttämään osaamistaan, tekemään jotain todella yhteiskunnallisesti merkittävää. Toki positiivinen tulokehityskin on Kajon mielestä enemmän kuin suotavaa, jotta hän pääsisi toteuttamaan haaveensa omakotitalosta.

Empatiakartta



Palvelupolku

Tehtävän toisessa osassa  sijoitin luomani persoonan käyttämään kuvitteellista kilpailijan palvelua. Miten asiakkaani käyttää kilpailijan palvelua, miten hän sen näkee ja kokee?

Kajo Koodari on päättänyt kokeilla kuukauden ajan työskentelyä uudessa Co-working tilassa kaupungin keskustassa. Työnantaja on luvannut tukea co-working tilojen käyttöä koemielessä kuukauden kerrallaan. Kajo haluaa kokeilla, olisiko työskentely tehokkaampaa hyvin suunnitelluissa tiloissa, missä palvelua on hiottu kohtaamaan asiakkaan tarpeet mahdollisimman hyvin. Kajon kokemus co-working tiloista onkin varsin positiivinen. Co-working tilojen palvelut ovat pääosin sujuvia ja mahdollistavat sen, että Kajo pystyy paremmin keskittymään ydintekemiseensä.

Käytin palvelupolun kuvaamiseen työkaluna Smaplyä. Väline oli minulle täysin uusi ja opetteluun meni oma aikansa, mutta polun vaihe vaiheelta työstäminen oli kyllä avartavaa ja auttoi ymmärtäämään, minkälaisia työympäristö- ja tilapalveluita työntekijä  voi tavallisen työpäivänsä aikana tarvita ja miten näihin tarpeisiin voisi vastata.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiakasymmärrystä ja palvelupolkua

Palvelumuotoilikurssini on edennyt kolmannen tehtävän työstämiseen. Tehtävänä on tällä kertaa luoda projektini asiakkaasta profiili. Useimmi...